Too cold to handle: Jak na otužování?

Naši milí,

Jak je to teda s tím otužováním? Patříte mezi nadšence nebo vás to spíše otravuje?

Otužování je velmi kontroverzní téma této zimy. S naší kamarádkou Klárkou jsme si povídali na téma otužování a připravili pro vás článek, ve kterém se dozvíte důvody proč se otužovat, jak nejlépe začít a čemu se naopak vyvarovat.

 

1. Otužování je aktuální trend této zimy, který hýbe sociální sítí. Co znamená otužování pro tebe Klári a jaký má pro tebe význam?

Ano, otužování se stalo velkým trendem, ale za mě je pořád smysluplnější fotit se ve studené vodě, než se psíma ušima :D. Lidé se otužovali odjakživa a mrzí mě, že jsem se k tomu nedostala již dřív. Otužování má mnoho benefitů. Pokud se člověk otužuje správně, a především s pokorou, tak zlepšuje nejen své fyzické zdraví, ale možná ještě víc to psychické.

Otužování je pro mě vystoupení ze své komfortní zóny. Je to jeden z nejhlubších způsobů meditace, kdy se učím co nejlépe napojit sama na sebe, svůj dech a přírodu.

 Clair_Adam Michna photographer

Photo by: adammichna_photografer

 

2. Ty sama se už nějakou chvíli otužuješ. Jaké byly tvé začátky otužování a jaké tipy a rady bys dala začátečníkům?

K otužování jsem se dostala tak, že jsem po zlomenině kotníku hledala co nejúčinnější způsob regenerace. Pár lidí mi poradilo právě ledovou vodu, a tak jsem bez jakékoliv přípravy skočila do řeky :D Naštěstí v té době měla voda asi 10 °C, takže to pro mé tělo nebylo tak nebezpečné, jako kdybych takto neuváženě začínala v zimě. 

Tohle ale rozhodně není ten nejlepší start. Každému, kdo chce s otužováním začít bych poradila v nejlepším případě navštívit nějaký kurz. Mě v tomhle pomáhají kamarádi z Nature Therapy, kteří sestavují workshopy na míru a naučí vás k celé této věci přistupovat, co nejlépe a s pokorou. Kromě kurzů je samozřejmě spousta knih a článků, které je fajn si přečíst. V případě, že jdete do ledové vody poprvé, tak bych vám doporučila jít s někým, kdo má s otužováním již nějakou zkušenost. Zároveň je důležité zmínit, že pokud si nejste zcela jistí, máte astma nebo vysoký tlak atd., poraďte se nejdříve se svým lékařem. Je důležité si uvědomit, že otužování není o tom skočit nahecovaný do vody, vyfotit se a jít domů. Otužování je i tom si zajít na procházku se psem a vzít si o jeden svetr méně, vydržet na horách déle bez rukavic nebo si po ránu opláchnout obličej studenou vodou. Nemusíte hned skákat do ledu nebo na sebe ve sprše chrlit ledovou vodu a zhnusit si to. Otužuji se i když kohoutek otočím o centimetr doprava a chvíli se sprchuji vlažnější vodou, než jsem zvyklá.

 

 3. Jsou nějaké techniky, které při otužování využíváš? Např. Wim Hoffova metoda? Dokázala bys tu svou krátce popsat?

Jak už jsem zmínila. Na začátku mé otužování znamenalo vlézt do studené vody a „přežít to“. :D Postupem času a také díky Nature Therapy jsem si vytvořila takový rituál, bez kterého už do vody nevlezu. Můj rituál spočívá v tzv., warm upu. Jedná se o dechové cvičení právě podle zmiňovaného Wim Hoffa, které je provázáno pomalými ale vědomými pohyby v pozici jezdce (připomíná to takový šamanský tanec, kvůli kterému se mi kámoši často smějí :D). Tato technika nádherně rozproudí krev v těle a vnitřně vás zahřeje. Teprve po zahřátí jdu pomalu do vody. Celou dobu se zhluboka nadechuji nosem a vydechuji pusou. Snažím se úplně zklidnit a soustředit se jen na svůj dech a to, že jsem. Důležité je zůstat v klidu a nepanikařit. Neprat se s vodou a dechem, ale naopak se uvolnit a napojit sama na sebe.

Jakmile vylezu z vody, tak opakuji warm up cvičení, a to minimálně po stejnou dobu, jako jsem byla ve vodě.

Dříve jsem se hecovala, jak dlouho ve vodě vydržím. Nyní vím, že na tom vůbec nezáleží. Je důležité si to umět užít a poslouchat své tělo.

 

Clair jak se otužovat

Photo by: adammichna_photografer

 

4. Na co by se před, během i po otužování nemělo zapomínat? Existuje například nějaké desatero pro otužilce? Jaké jsou nejčastější chyby při otužování?

Desatero neznám, nemám, ale na co by se určitě nemělo zapomínat je právě vědomé dýchání. Umět se zahřát a být v klidu. Zároveň ale není správně vlézt do vody zpocený! Pokud zrovna běžím z hor a mám po cestě krásnou tůňku, musím se nejdříve řádně aklimatizovat a vychladnout. Nejde jen o to, co lidí vidí na Instagramu. Celý proces otužování má svá pravidla a řád. Pokud tedy chceme, aby otužování bylo našemu tělu prospěšné, je třeba pravidla dodržovat. Nesoupeřit s ostatníma o to, kdo déle vydrží.

 

5. Změnilo se něco, od té doby, co se otužuješ? Ať už fyzicky nebo psychicky, cítíš nějaký rozdíl?

Vzhledem k mé stojící práci jsem si asi 10 let stěžovala na těžké a nateklé nohy. Abych to ustála, cpala jsme se léky, nosila kompresní punčochy a volné kalhoty. Při otužování dochází k celkovému prokrvení a rozproudění lymfatického systému. Díky otužování mám nohy jako nové :D O svém zlomeném kotníku už ani nevím. Když na horách nachodím více kilometrů, vím, že pokud půjdu do vody, vylezu z ní naprosto fresh! Otužování mi pomáhá k celkové regeneraci těla. Navíc z pohledu kadeřnice mohu říct, že od té doby, co si vlasy po každém umytí opláchnu studenou vodou, jsou pevnější, lesklejší a méně se mastí.

Otužování doslova nastřelilo můj organismus. Cítím se odolnější, silnější a šťastnější. Posouvám své hranice a neustále se zlepšuji. Umím lépe pracovat s chladem, a to nejen ve vodě. Trénuji nejen tělo ale i mysl a díky vědomého dýchání umím lépe pracovat se stresem. Další výhoda je, že jsem se přestala stydět v plavkách a řešit, jak u toho vypadám a kdo mě vidí :D Svlékám se všude, kde je voda a nic neřeším :D

 

Otužování rozhovor

Photo by: adammichna_photografer

 

 6Je důležitá pravidelnost? Co je tvoje akorát?

Určitě je fajn si v tom udělat nějaký systém. Například pokud vím, že mám v práci náročný den, měla jsem těžší tréning nebo jsem naběhala hodně kilometrů, tak mi v rámci regenerace voda vždy pomůže.  Někdo si každé ráno zadýchá tři kolečka Wima a dá si ledovou sprchu. Někdo si zajde jednou týdně k řece. Nic z toho není špatně. Pokud jsem celý den venku a je zrovna -15 °C, tak už do vody nechodím. I po samotném otužování je potřeba odpočinek a je důležité to nehrotit. Dělat vše pocitově a naslouchat své tělo.

 

7. Mnoho otužilců si vychvaluje ten pocit „PO“. K čemu bys jej přirovnala? (Slyšela jsem, že pocit „PO“ je lepší než orgasmus, co ty na to? :D)

Nevím, jestli bych to srovnávala zrovna s orgasmem, to ať si každý posoudí podle toho, jestli ho vůbec má :D Nicméně pocit „PO“ je rozhodně skvělý a nepopsatelný, který by si každý měl zkusit sám.

 

8. Je něco, co bys ještě dodala?

Na závěr bych jen chtěla dodat, že jsem nikdy nebyla člověk, který by si nějak užíval zimu. Spíše naopak. Bývala jsem věčně zmrzlá a měla ledové ruce i při opalování :D Nyní mám úplně jiný pohled na zimu, sníh, led, dech i meditaci. Konečně si chlad umím užít, a navíc díky němu poznávám i nové lidi, kteří mě motivují v posouvání svých hranic.

 

 

Velké poděkování Klárce za sdílení svého pohledu a především zkušeností s otužováním! Pokud byste se Klárky chtěli  na něco zeptat, tak ji naleznete na IG pod @ClairPlum. Osobně doporučuji Klárku sledovat, její obsah je nejen inspirativní a kreativní, ale také se zaručeně zasmějete!

 
Klarka TvaLaska focení (3)

Photo by: TvaLaska
Klárka a naše podložka Touha

 

 

 S láskou

Niki